16-04-2020

Iedereen kan praten. Maar niet iedereen kan effectief communiceren: duidelijk en zelfverzekerd vertellen wat je wilt, op zo’n manier dat de ander exact hoort wat jij bedoelt, en als het even kan ook nog gaat doen wat jij wilt.

Deze gesprekstechnieken helpen je in 3 stappen verder.

Stap 1. Weten wat je wilt (zeggen)

Ken je de Wet van Sinterklaas?

“Als je niet precies zegt wat je wil, dan krijg je iets anders.”

Het is dus erg zinvol om voordat je iets gaat zeggen, precies te weten wat je eigenlijk wenst. Dat kan nog een hele klus zijn.

Weet je niet wat je wilt? Voel het eens. Je hebt niet alleen een brein in je hoofd, maar ook in je hart en in je buik. Daar zitten intelligenties in. En je kunt er mee denken. Je buik vertelt of je ergens blij van wordt, of dat er spanning is. Lichamelijke klachten vertellen ook een hoop.

Weet je ongeveer wat je wilt? SMART helpt je om vage doelen concreet te maken. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Ik heb een oefening voor je die je hier gratis kunt downloaden. De oefening helpt je wensen concreet te maken.

SMART doelen stellen

Stap 2. Eerst contact, dan contract

Voor veel doelen hebben we een ander nodig. Drie voorbeelden:

  • Meer regie krijgen op je eigen agenda (dan moeten je collega’s wel weten dat ze niet meer alles over de schutting bij je kunnen gooien)
  • Een opleiding volgen (hier moet je leidinggevende voor tekenen)
  • Een andere baan vinden (je moet wel aangenomen worden)

Hiervoor moet je eerst contact maken met de ander.

Van contact …

Echt contact vraagt aandacht van beide partijen. Het beste kies je de een tijd en plaats waarvan je weet dat de ander dan de aandacht voor jou heeft. Dus tijdens een bila, een teamvergadering, op een rustig moment bij de koffie-automaat, of juist tijdens de vrijdagmiddagborrel. Wat het juiste moment en de juiste plaats is? Verplaats jezelf in de ander, en vraag je af wanneer hij of zij echt ontvankelijk is voor jouw boodschap.

Het is niet altijd makkelijk. De angst om afgewezen te worden, hebben veel mensen. Je staat hier niet alleen in.

… naar contract

Pas als je contact hebt, kan een contract ontstaan: een afspraak die je (mondeling) kunt maken. Hoe je dat bereikt? Daar gaat stap 3 over.

Stap 3: De juiste vragen stellen: open of gesloten

Welke vraag je stelt, bepaalt in belangrijke mate welk antwoord je krijgt.

Vergelijk eens:

1. Ik werk elke dag langer dan nodig, omdat te veel collega’s hun werk bij mij neerleggen. Zijn er mogelijkheden om dit op te lossen?

2. Ik werk elke dag langer dan nodig, omdat te veel collega’s hun werk bij mij neerleggen.

Welke mogelijkheden zijn er om dit op te lossen?

De eerste zin zal je brein makkelijk invullen met een NEE als hij niet 1, 2, 3 een oplossing kent. De tweede zin maakt dat je na gaat denken over de mogelijkheden die er zijn. Die zin activeert.

Gesloten vragen houden het brein inactief.

Open vragen stimuleren het brein en dus ook het gedrag van de ander.

Suggestief of niet?

Afhankelijk van je doel kun je in het stellen van een vraag een suggestie meegeven. Mijn kinderen vraag ik regelmatig of ze een heel of half glas water willen drinken. Een gesloten vraag, waarop het antwoord altijd maakt dat ze water drinken... Je stuurt hiermee de ander in jouw richting. Ook dat is effectief communiceren.

Een flinke shot LSD

Ik kan je verder nog wat LSD aanbevelen. LSD staat voor luisteren, samenvatten en doorvragen en het werkt verbluffend goed.

LSD is de katalysator van een boeiend gesprek waarin beide gesprekspartners verder komen. Altijd! Je zult merken dat wanneer je LSD toe gaat passen in je dagelijks leven je verrast wordt en je samenwerking soepeler wordt.

Persoonlijke communicatietraining

Merk je ondanks deze tips dat je meer hulp nodig hebt? In een maatwerktraining effectief communiceren breid je jouw communicatierepertoire uit, zodat je voortaan een stuk minder communicatieproblemen hebt, duidelijk maakt wat jij wil, en je doelen beter bereikt.

Lees meer over de persoonlijke communicatietraining.


Lees meer over:


Deel dit artikel:

Bijzondere momenten met mijn klanten deel ik graag. Uit respect voor hun privacy verander ik de namen en functies van de hoofdpersonen en combineer ik meerdere personages tot één verhaal.

 


In een vrijblijvend kennismakingsgesprek proef je alvast hoe het is om door mij gecoacht te worden en zet je meteen de eerste stap op weg naar opkomen voor jouw belang.

Vrijblijvende afspraak maken

Bekijk eerst mijn uurtarieven.