20-10-2014

“Als ik op mijn tachtigste terugkijk op m’n leven en ik heb deze stap niet gezet, dan vergeef ik mezelf dat nooit. Van een eigen meubellijn droom ik al jaren. En ik wéét dat ik het kan. Het komt er alleen maar niet van die droom te realiseren.” Aan het woord is Frank (38), een energieke meubelmaker boordevol plannen en ideeën. Maar van het realiseren van zijn eigen meubellijn komt het om onduidelijke redenen al jaren niet.

Op mijn vraag wat hem ervan weerhoudt zijn droom te realiseren, reageert Frank: “Eigenlijk weet ik dat zelf niet precies. Als ik m’n ogen sluit, zie ik de meubels al helemaal voor me. Maar er komt nog zoveel meer bij kijken… een marketingplan maken, verkoopkanalen zoeken en niet te vergeten de investeringen die je moet doen. Als ik dat allemaal op een rijtje zet, zinkt de moed me in de schoenen.” We praten nog wat verder en gaandeweg blijkt dat Frank een groot aantal stappen al heeft uitgewerkt. In z’n kladblok staat een vrijwel compleet marketingplan. En ook over de financiering heeft hij duidelijke ideeën.

Wanneer ik Frank daarmee confronteer, reageert hij aarzelend. “Tsja, ik ben er inderdaad al wel eens mee bezig geweest. Maar al die losse krabbels in m’n kladblok zijn één grote chaos. Ik zou niet weten waar ik moet beginnen met de uitvoering van mijn ideeën.” Dat probleem lijkt me eenvoudig op te lossen. Ik geef Frank de tip alle stappen op aparte kaartjes te schrijven en die vervolgens logisch te ordenen. Zo ontstaat eenvoudig een heel overzichtelijk plan.

Frank knikt ‘ja’, maar is duidelijk niet overtuigd. “Klinkt leuk, maar hoe voorkom ik dat ik er bij het tweede kaartje alweer mee ophoud?” Die opmerking doet een lichtje bij me opgaan. Frank is opgevoed onder het motto ‘doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg’. En het opzetten van een eigen meubellijn brengt enig risico met zich mee. Een belangrijke reden om zijn sterke verlangen jarenlang te negeren. Wanneer hij daar nu toch aan toegeeft, wordt hij geconfronteerd met het gemis dat hij al die tijd heeft ervaren. Dat wil hij liever niet voelen. En wat werkt er dan beter dan het plan maar weer uit je hoofd te zetten?

Wat Frank daarom nodig heeft is moed. Ik geef hem de opdracht een aantal zinnen te formuleren die hem bemoedigen. Dat idee spreekt hem aan en met een mooi voornemen besluit hij het gesprek. “Ik ontwerp een nieuwe werktafel, waarin ik die spreuken subtiel verwerk. Dat is een mooie start van m’n meubellijn én geeft me houvast om deze keer door te zetten.” Tevreden laat ik hem uit, die meubellijn komt er wel!


Lees meer over:


Deel dit artikel:

Bijzondere momenten met mijn klanten deel ik graag. Uit respect voor hun privacy verander ik de namen en functies van de hoofdpersonen en combineer ik meerdere personages tot één verhaal.

 


In een vrijblijvend kennismakingsgesprek proef je alvast hoe het is om door mij gecoacht te worden en zet je meteen de eerste stap op weg naar opkomen voor jouw belang.

Vrijblijvende afspraak maken

Bekijk eerst mijn uurtarieven.