Vind

Hoe houdt Willem contact?

17 september 2014

“Om de afdeling zelfstandig te mogen gaan leiden moet ik nog wat aan m’n communicatieve vaardigheden sleutelen. Tenminste… dat vindt m’n baas. En misschien heeft hij daar wel gelijk in, daarom zit ik hier.” Aan het woord is Willem (41), teamleider bij een middelgroot verhuisbedrijf met de potentie om manager te worden. Samen met de directeur mag hij op termijn leiding gaan geven aan zo’n vijftig werknemers, in binnen- en buitendienst. Hij wil z’n communicatieve vaardigheden verbeteren, maar wat er precies aan schort, wordt in z’n introductie niet helemaal duidelijk.

Ik besluit mezelf eerst even voor te stellen en er dan dieper op in te gaan. Daarbij gebeurt er iets vreemds: ik raak de draad van het verhaal - dat ik bijna dagelijks doe - volledig kwijt. Terwijl ik wat haperend verder ga, maak ik in m’n hoofd een snelle analyse van de situatie. En opeens zie ik het: Willem is afgehaakt.

“Medewerkers lijken me maar niet te begrijpen”

Even later onderzoek ik samen met Willem wat zijn coachvraag precies is. Daarbij komt hij naar voren als een stevige persoonlijkheid die weet wat hij wil. “De bedoeling is dat ik het bedrijf op termijn misschien wel overneem. Daar kijk ik echt naar uit, commercieel staan we er prima voor en in mijn rol als manager heb ik echt zin. Het enige dat ik als teamleider lastig vind, zijn de gesprekken met medewerkers. Die lopen soms behoorlijk stroef, ze lijken me maar niet te begrijpen. Dat wekt wederzijds irritaties op en ik hoor vaak dat ik niet goed luister.”

Daarmee heb ik een mooi aanknopingspunt om te benoemen wat er eerder in ons gesprek gebeurde. Ik vertel hem dat ook ík zo-even het gevoel had hem niet te kunnen bereiken. Een ogenblik is het stil en ik zie dat mijn opmerking hem raakt. Dan vervolgt hij openhartig: “Hmm… knap dat je dat in zo korte tijd ontdekt. Dat is wel een punt inderdaad, ik vind het soms heel moeilijk m’n aandacht erbij te houden.” 

Willem is een snelle denker en in z’n hoofd soms al een paar stappen verder dan z’n gesprekspartner. Als hij in gedachten verzonken raakt, wekt hij gemakkelijk de indruk niet te luisteren. Bovendien raken collega’s de draad kwijt als hij z’n gedachtesprongen niet benoemt. Contact houden in een gesprek en laten merken dat hij luistert, dat is voor Willem de uitdaging. Een mooi leerdoel, waar we in de volgende gesprekken concreet mee aan de slag gaan.

nobco-logo2016a.jpg EMCC Master Practitioner Coach.png erkende-csr-coach-Rotterdam.jpg coachingmonitor-badge-b2.jpg logo-ecoach-level3.png logo-crkbo.png icf-logo.png