Vind

Kies zelf je klanten!

11 juli 2014

"Het is wel leuk hoor, al die freelance klussen die zo goed betalen, maar echt blij word ik er niet van." Aan het woord is Sofie. Ze is al zo'n vijf jaar zelfstandig vormgever en is tevreden over haar inkomen. Ze is wat minder tevreden over de klanten die ze heeft, en specifieker: over de uitdaging die ze nog treft in haar dagelijkse werk. Ze zoekt meer uitdaging. Meer creatief bezig zijn. Meer de grenzen op mogen zoeken van wat mogelijk is qua media-uitingen. Maar ze komt er maar niet toe. Ze lijkt gegijzeld in het netwerk van bedrijven die haar als freelancer inzetten.

In het gesprek dat we voeren komt Sofie regelmatig terug op het feit dat ze als freelancer wel een mooie basis legt voor haar inkomen. En dat ze dat niet zomaar op wil geven. Haar onvrede over het standaardwerk dat ze doet speelt soms op.

Al snel blijkt dat Sofie opbrengst vooral definieert als geld. Harde euro's aan het eind van de opdracht. Op mijn vraag of ze nog meer 'opbrengsten' kan definiëren komt ze na wat gepeins uit op lol in haar werk. Een mooie aanvulling. En ze liggen soms aan beide zijden van de balans. Veel geld, weinig lol. Of veel lol en weinig geld. Bij dat laatste gaan haar ogen glimmen. "Dat zou soms best leuk zijn", mijmert Sofie voorzichtig.

Later in het gesprek ontdekken we dat opbrengst op meerdere manieren te definiëren is. De Return on Investment, zoals dat zo mooi heet, valt in te delen in onder andere geld, lol, netwerk en zelfontwikkeling.

Een opdracht gratis doen voor een lokaal ondernemersnetwerk kan nieuw netwerk opleveren met nieuwe klanten. Flink investeren in een nieuwe methode of een nieuwe techniek ontwikkelen kost geld, maar kan waardevol zijn voor je zelfontwikkeling.

Iedere vraag uit haar omgeving (klant, netwerk, collega) zal Sofie voortaan toetsen aan de volgende criteria:

  • opbrengst in euro's, handig om te hebben.
  • opbrengst in lol, om gewoon plezier te hebben in je vak.
  • opbrengst in netwerk, om potentiële klanten mee te bereiken
  • opbrengst in ontwikkeling, om haar bedrijf te laten groeien.

Daarmee wordt haar houding naar de markt ook anders. Organisaties die klant willen worden bij Sofie beoordeelt ze aan de hand van haar huidige balans. De vraag is simpel: "Heb ik nu geld, lol, netwerk of zelfontwikkeling nodig?" En sommige klanten mogen daarom nu even geen klant worden. Bijvoorbeeld omdat ze nu juist meer netwerk nodig heeft, en niet zozeer meer geld...

Sofie stapt verbaasd en met een steviger gevoel van eigenwaarde naar buiten. Op weg om prospects anders tegemoet te treden. En om met meer lol te ondernemen!

nobco-logo2016a.jpg EMCC Master Practitioner Coach.png erkende-csr-coach-Rotterdam.jpg coachingmonitor-badge-b2.jpg logo-ecoach-level3.png logo-crkbo.png icf-logo.png