Vind

Verloren match!

10 juli 2014

Herken jij het beeld dat je een kandidaat selecteerde voor een vacature, terwijl je onderbuik vertelde dat dit geen goede match was? Je voldeed in ieder geval als HR medewerker aan de verwachting dat je iemand selecteerde. En dat er geen perfecte kandidaat was: “Ja zeg, de markt is gewoon krap en het is een bijzondere functie…”

Drie maanden later bleek dat de match er inderdaad niet was. De medewerker stapt op. De gevolgen zijn gevarieerd, en de impact is zonder twijfel nog groter dan gevreesd:

  • de wervingsprocedure moet opnieuw
  • de eerder gemaakte kosten (en fee voor bureau) blijken weggegooid geld
  • klanten zijn niet blij met opnieuw een nieuw gezicht als accountmanager – ze kijken om zich heen naar andere leveranciers
  • er wordt omzet gemist van deze accountmanager voor opnieuw minimaal 3 maanden
  • het imago voor HR loopt opnieuw een deukje op
  • de frustratie en werkdruk op de betreffende afdeling is af te lezen uit het kortdurend ziekteverzuim

Al met al redenen genoeg om te dagdromen van hoe je het wel zou willen:

  • een vacature waaruit klip en klaar blijkt welke kwaliteiten er nodig zijn
  • collega’s in de organisatie die zich betrokken voelen bij het vinden van een nieuwe collega
  • een beknopte beschrijving van de cultuur waar kandidaten zich makkelijk in herkennen.

Laat me als reactie op deze blog weten hoe jij er als HR medewerker voor zorgt dat je de droom werkelijkheid maakt!

Heb je nog vragen? Dan mag je ook reageren.

nobco-logo2016a.jpg EMCC Master Practitioner Coach.png erkende-csr-coach-Rotterdam.jpg coachingmonitor-badge-b2.jpg logo-ecoach-level3.png logo-crkbo.png icf-logo.png