Vind

Stress verminderen

  Met minder stress toch mijn ambities waarmaken, dat wil ik

Stress verminderen

Stress! We hebben er allemaal wel eens last van. Maar soms wordt het chronisch, en lukt echt ontspannen niet meer. Hoe ontstaat het eigenlijk, welke anti-stresstips helpen echt en moet de focus op minder stress of juist op meer herstel? Hoe goed stressmanagement werkt, vertel ik je graag!

erkende-csr-coach-Rotterdam.jpgBen je voorbij het punt dat je twijfelt of je teveel stress hebt en denk je dat je overspannen of zelfs burn-out bent? Wacht dan niet langer en klik hier! Hoe eerder je remt en ruimte neemt voor je herstel, hoe sneller je je weer vitaal zult voelen. 

Je spieren zijn verkrampt, je bent snel afgeleid, nog sneller geïrriteerd, en echt lekker slapen lukt al lang niet meer. Kortom: je hebt last van ernstige stress. Om ervan af te komen heb je misschien al een testje op internet ingevuld waaruit bleek dat je risico loopt op een burn-out, misschien al een boek of blog gelezen en ben je wellicht al gestart met ontspanningsoefeningen… En toch lukt het je niet om zelf door die vicieuze cirkel heen te breken. Om ervan af te komen, is het belangrijk eerst te weten waar stress door wordt veroorzaakt.

Wat is stress eigenlijk?

Stress is een natuurlijke reactie van het lichaam om in noodsituaties snel en effectief te kunnen handelen. Bij stress stijgt onze hartslag, onze doorbloeding en gaat de ademhaling sneller: we zijn voorbereid op gevaar. We kennen dit gevoel allemaal en het zorgt ervoor dat we tijdelijk kunnen pieken, of razendsnel kunnen handelen in een noodsituatie. Neem je hierna de tijd om te ontspannen, dan is er niets aan de hand; stress verminderen gaat automatisch en het lichaam herstelt vanzelf.
Als je er meer over wilt weten kun je googlen op sympathisch en para-sympathisch zenuwstelsel.

Hoe ontstaat chronische stress?

Chronische stress ontstaat wanneer je lichaam en/of geest niet meer de tijd krijgt om te herstellen na een piek. Wanneer de werkdruk te lang te hoog is bijvoorbeeld. Wanneer je een overlijden of scheiding hebt meegemaakt die een langdurige emotionele impact op je heeft.Of misschien is je leven wel zo hectisch dat je de hele dag achter de feiten aanloopt. De twee belangrijkste redenen die stressmanagement in de weg staan:

Je eigen grenzen voelen is moeilijk
Jouw lichaam geeft je regelmatig signalen. Signalen als plotselinge warmte, een stijve nek, buikpijn, eczeem of hoofdpijn zijn vaak te relateren aan grensoverschrijdend gedrag van je eigen lichaam en geest. Veel mensen die sterk rationeel zijn ingesteld, wuiven die signalen makkelijk weg. Zo hoef je namelijk niet op zoek te gaan naar de pijnlijke confrontatie met jouw eigen gewoonte van grensoverschrijdend gedrag.

Gedrag veranderen is moeilijk
Je weet wat er van je verwacht wordt. Collega’s plannen wel eens wat onhandig. En jij strijkt dan met de hand over je hart en lost het probleem op. Daar ben je goed in. Dat waarderen mensen in je. Wat je wel dwars zit is dat het in de afgelopen jaren tot een gewoonte is geworden. Maar de moed opbrengen en de energie vinden om het bij collega’s ter sprake te brengen… Dat risico neem je liever niet! Het voelt trouwens ook best fijn om ze steeds te helpen en dat nu gaan weigeren… dan vinden ze je vast een zeur. En je merkt dat je ’s avonds en in het weekend amper aan je gezin, relatie of sport toekomt.

Herkenbaar? Je bent niet de enige. Meer dan 10% van de Nederlanders ervaart chronische stress.

Mwah_Marco Tieleman_online2.jpg

De gevolgen

Wanneer je last hebt van chronische stress, kun je niet meer. Zelfs niet op momenten dat je dat wel zou willen. Je spieren zijn constant gespannen, je humeur bevindt zich onder het vriespunt, je bent snel geëmotioneerd, en zelfs slapen lukt slecht. Wanneer dit te lang aanhoudt, ligt een burn-out of het Chronisch Vermoeidheid Syndroom op de loer. Het is dus belangrijk er iets aan te doen, voordat het te laat is.

Stress verminderen: 3 tips

Nieuwe harmonie en balans vinden in je leven begint met de eerste stap. Die stap, die kun je nu al zetten. Ik geef je 3 antistresstips waarmee je nu direct aan de slag kunt om stress te verminderen.

  1. Sta nu – ja ik bedoel echt NU – eens stil bij de volgende vragen… “Wat ben ik aan het doen?” “Wat voel ik nu?” “Wat wil ik nu?” “Wat verwacht ik nu” en “Wat ben ik aan het vermijden?”

  2. Drie keer per dag 5 keer achter elkaar diep ademhalen. Dat is een minicursus mindfulness. Even met al je aandacht bij je ademhaling. Voelt het goed? Adem ik vanuit mijn buik? Even aandacht voor jezelf. Dat ontspant al! En daar heb je geen ingewikkelde ontspanningsoefeningen voor nodig.

  1. Het zinnetje ‘moet ik dit nu doen’ heeft 5 betekenissen.
    - MOET ik dit nu doen? Misschien MAG je hierin kiezen.
    - Moet IK dit nu doen? Misschien kan iemand ANDERS dit doen.
    - Moet ik DIT nu doen? Misschien doe je liever DAT andere,
    - Moet ik dit NU doen? Misschien kan dit ook LATER.
    - Moet ik dit nu DOEN? Misschien hoef je helemaal geen actie te ondernemen en mag ik het LATEN.

    Stel deze vragen aan jezelf bij iedere taak die je start of als je al met de uitvoering bezig bent. Het geeft focus en helderheid.

 

Stressmanagement voor de lange termijn

Je eigen tijd beter indelen, beter naar je eigen lijf luisteren, je eigen grenzen aangeven naar anderen. Kortom: nieuwe vaardigheden aanleren en op de goede manier inzetten om zo je stress te verminderen. Wil je dit ook? Misschien heb je al wat boeken gelezen, of doe je al ontspanningsoefeningen. Heel goed! Maar merk je nou toch dat stressmanagement niet in je eentje lukt? Overweeg dan eens een coachingstraject.

nobco-logo2016a.jpg EMCC Master Practitioner Coach.png erkende-csr-coach-Rotterdam.jpg coachingmonitor-badge-b2.jpg logo-ecoach-level3.png logo-crkbo.png