Vind

Stresscoaching en stresspreventie: burn-out voorkomen is beter dan genezen

Heb jij al weken of maanden amper tijd en ruimte genomen om te herstellen na je inspanningen? Dan is dat een goede voedingsbodem voor chronische stress. Je loopt zelfs kans om overspannen of misschien wel burn-out te raken. Voorkom erger, en ga tijdig aan de slag met stresscoaching en stresspreventie.

Herken je dit? Je bent doordeweeks vaak erg moe, bent op zondagavond nog niet uitgerust van de drukke werkweek, hebt geen zin meer om te sporten, er komt minder uit je handen dan voorheen, en je hebt vaker last van hoofdpijn, rugpijn en andere kwaaltjes. Het zijn signalen dat je last hebt van chronische stress.

Je hoort misschien van je partner of collega’s dat je rustiger aan moet doen, en je weet het zelf ook wel. En toch: je wuift het weg. “Over 3 maanden heb ik mijn functioneringsgesprek, dus ik moet echt nog even doorknallen.” “Met zo’n druk gezin is het logisch dat ik elke dag uitgeput ben, dat heeft iedere ouder.”

Welke verklaring heb jij om de signalen van je lijf te negeren? Misschien moet je stilletjes wel toegeven dat het er op lijkt dat je niet meer rustig aan kúnt doen. Het lijkt wel of je ontspanknop niet meer werkt…

Stress door teveel leuke dingen tegelijk

Misschien verrassend: chronische stress kan ook komen door teveel leuke dingen tegelijk. Die nieuwe baan waar je al zo lang naar uitkeek, de verhuizing naar je droomhuis, een fantastisch en druk gezin, leuk vrijwilligerswerk, uitjes met vrienden: als dit allemaal tegelijk speelt, dan vraag je ook behoorlijk wat van je lijf en geest. Ook dat kan zorgen voor teveel inspanning, en te weinig ontspanning. Je lijf herkent deze onbalans als stress. Lees meer over chronische stress.

Chronische stress, doe er wat aan!

Wanneer je langdurig last hebt van stress, noemen we dat chronische stress. Chronisch stress is een sluipmoordenaar voor je lijf. Stress zelf is niet slecht of schadelijk. Gebrek aan herstel(tijd): dát is de boosdoener. En hersteltijd, daar schort het aan in onze drukke samenleving waarin we de hele dag ‘aan’ staan. We moeten van alles, bekijken de hele dag door onze telefoon, en onze hersenen krijgen constant prikkels en informatie te verwerken.

Een mooie uitspraak is: “Listen to your body when it whispers, so you don’t have to hear it scream.” Vrij vertaald: luister tijdig naar de kleine signalen die je lichaam geeft, voordat je lijf op een onverwacht moment zelf aan de noodrem trekt. Wanneer je echt burn-out bent, duurt het herstel vele maanden, en regelmatig zelfs jaren.

Stresscoaching en stresspreventie met de CSR-methode

Wil je voorkomen dat je overspannen of burn-out raakt? Dan is stresscoaching en stresspreventie iets voor jou. Als stresspreventiecoach help ik je om naar je lijf te luisteren en ongezonde patronen te doorbreken. Ben je al overspannen? Dan help ik je weer te herstellen.

Ik maak hiervoor gebruik van de wetenschappelijk onderbouwde CSR-methode, van het Centrum voor stress en burn-outcoaching. Als erkend CSR-coach werk ik volgens een vast stappenplan.

CSR-stresscoaching stap 1: meten is weten

Ja, stuur me de gratis CSR-vragenlijst

Aan de hand van een wetenschappelijk onderbouwde vragenlijst vul je in hoe het nu met je gaat. Je scoort op 5 onderdelen en we bespreken je scores aan de hand van de vragenlijst. Het invullen van deze vragenlijst is gratis en vrijblijvend.

CSR-stresscoaching stap 2: eerst fysiek herstellen

De CSR-methode gaat uit van eerst fysiek herstellen. Dat staat haaks op wat veel psychologen en arbo-artsen voorschrijven. Het belangrijkste kritiekpunt tegen de reguliere aanpak is dat er veel te snel wordt begonnen met cognitieve gedragstherapie. Terwijl bewezen is dat de hersenen van iemand met chronische stress en burn-outklachten daar helemaal nog niet aan toe zijn. Eerst moet de lichamelijke en hormonale balans op orde zijn.

Met de CSR-methode breng je eerst je lijf weer in een gezonde balans van inspanning-ontspanning. Veel slapen, rusten en ontspannen staat centraal. Maar ook: lichaamsbeweging!

In deze fase van 6 tot 8 weken hebben we ongeveer 4 gesprekken. Tussendoor hebben we telefonisch en online contact. Ik geef je instructies en je doet kleine opdrachten. We kijken naar je daginvulling, je leert pauzes te nemen, je komt in beweging en je leert weer te ontspannen.

De meeste mensen merken na 6-8 weken stresscoaching fysieke verbetering. Het herstelmechanisme van je eigen lichaam is dan weer goed op gang, je slaapt beter, bent minder moe, en bent minder prikkelbaar. Pas dan ben je in staat de volgende stappen te zetten: de psychische en mentale oorzaken aanpakken die hebben geleid tot de stress waar je nu in zit.

CSR-stresscoaching stap 3: werken aan oorzaken

Misschien sta je altijd ‘aan’ en kun je moeilijk loskomen van je drukke leven. Of je lijd onder je eigen prestatiedrang. Of ben je op je werk niet assertief genoeg. Samen onderzoeken we dit. We gaan flink de diepte in, maar blijven daar niet in hangen. We werken toe naar concrete en blijvende gedragsverandering, zodat je toekomstige risico’s herkent en daar beter mee om kunt gaan.

Contact met je arbo-arts of leidinggevende

Goed om te weten: ik sta als stresscoach zonder vraagtekens 100% aan jouw kant. Ik deel alleen informatie met je werk of arbo-arts als jij dat wilt, en ik vul geen dossiers in voor je werkgever. Jouw herstel en wat jij nodig hebt staat bij mij voorop.

Wanneer zie ik resultaat van stresscoaching en stresspreventie?

Wanneer je nog niet overspannen of burn-out bent, en je past mijn tips voor stresspreventie meteen toe, dan zul je na een paar weken merken dat je weer energie krijgt, en dat de gevolgen van de chronische stress flink afnemen.

Ben je al overspannen of zelfs burn-out, dan is het lastiger om te voorspellen wanneer je weer hersteld bent. Het herstel kan dan maanden of langer duren. Wellicht verwijs ik je dan ook door.

Waarom stresscoaching en stresspreventie bij Coaching Rotterdam?

  • Ik maak gebruik van de nieuwste wetenschappelijke inzichten van het CSR-centrum. Ik ben een van de officieel gecertificeerde CSR-coaches in Nederland voor stresscoaching en stresspreventie.
  • Eerst fysiek herstellen. Dat is het uitgangspunt. Daar begeleid ik je goed bij. Veel psychologen en arbo-artsen slaan dit gedeelte over, terwijl het essentieel is voor herstel.
  • Ik ben Master Practitionercoach. In normaal Nederlands: een op het hoogst haalbare Europese niveau gecertificeerde coach en zeer ervaren stresscoach. Wanneer jij toe bent aan het blijvend veranderen van patronen, zorgt mijn kennis en ervaring ervoor dat we vaak binnen een kwartier de kern te pakken hebben van waar het om draait. We gaan dus razendsnel flink de diepte in, zodat jij er sneller weer bovenop bent.
  • De focus bij stresscoaching en stresspreventie ligt altijd op resultaat en praktische leefstijlverandering.

Het resultaat van stresscoaching en stresspreventie

  • Je komt fysiek snel weer in balans.
  • Je leert ongezond gedrag af, en nieuw gezond gedrag aan.
  • Je komt weer in contact met je lijf, en je leert je lijf de ruimte te geven om te herstellen na inspanning.
  • Je leert met energie en plezier de dag te beleven, in plaats van de dag te óverleven.
  • Je leert blijvend meer rust in je leven te creëren.


E-coaching bij stress

Dankzij e-coaching is het ook mogelijk op afstand te werken. E-coaching is begeleiding via skype, telefoon en e-mail. Je kunt dit gewoon vanuit huis doen en houdt zo meer tijd en energie over om te werken aan je herstel.

nobco-logo2016a.jpg EMCC Master Practitioner Coach.png erkende-csr-coach-Rotterdam.jpg coachingmonitor-badge-b2.jpg logo-ecoach-level3.png logo-crkbo.png icf-logo.png