Waarom stress verminderen niet vanzelf gaat

Veel professionals, leidinggevenden en ondernemers die stress ervaren, blijven steken in een van de volgende 3 situaties:

A) Je staat er niet bij stil dat je chronische stress hebt, ook al voelt het al heel lang alsof je geleefd wordt, en heb je al langer last van vage lichamelijke klachten. Je negeert het.
B) Je voelt het wel, maar wat kun je doen om stress te verminderen? Je weet het niet.
C) Je weet wat je zou moeten veranderen, onderneemt meerdere pogingen, maar het lukt je niet om gezonde gewoontes blijvend te integreren in je drukke leven.

Wetenschappelijk onderbouwde methode

In al deze gevallen kan ik je als anti stress coach (en ervaringsdeskundige) wél verder brengen. In een aantal sessies leer je wat stress doet met je brein, hoe lichaam en geest op elkaar inwerken, en hoe jij dit kunt beïnvloeden.

Mijn nuchtere aanpak om stress te verminderen, is gestoeld op wetenschappelijke inzichten, actuele bijscholing in de erkende methodiek van het CSR-centrum (ik ben CSR-gecertificeerd stresscoach), en jarenlange ervaring met professionals die stress ervaren in hun werk en privé.

Kort en effectief traject

De meeste mensen die last hebben van lichte klachten, hebben in 2 à 3 gesprekken voldoende succes geboekt om stress te verminderen: Ze kunnen weer zelfverzekerd hun werk doen, hebben een betere relatie met collega’s, en ervaren meer ontspanning op het werk en privé.

Zijn je klachten ernstiger? Begin met een kennismakingsafspraak om te kijken hoe je fysieke gestel ervoor staat, zodat we passende maatregelen kunnen nemen om stress te verminderen. Pak je ernstige klachten nu aan en voorkom dat je in een burn-out terechtkomt.

Vrijblijvende afspraak maken

Merk je dat stress verminderen je niet zelf lukt, of heb je er simpelweg de rust niet voor? In een kort en effectief traject kom je tot meer ontspanning, voldoening en resultaat. Past dit bij je?

Vrijblijvende afspraak maken

Bekijk eerst mijn uurtarieven.

Veelgestelde vragen over stress verminderen

Wat zijn de symptomen van stress? Waar komt stress vandaan?

Dit zijn de meest voorkomende signalen van (chronische) stress:  

  • Je slaapt slechter: Je hebt moeite met inslapen, wordt juist eerder wakker, of slaapt minder diep. 
  • Je bent vermoeid. 
  • Je bent op je werk sneller geïrriteerd, en hebt thuis minder geduld met je partner of kinderen. Je krijgt hier opmerkingen over, of merkt het zelf. 
  • Je hebt vaak last van hoofdpijn, of pijn in je nek/schouders. 
  • Je bent vaker ziek of niet lekker. 
  • Je cognitieve vermogens nemen af: helder denken, hoofdzaken en bijzaken onderscheiden, je vermogen om keuzes te maken: het lukt je minder goed. 
  • Je vertoont onrustig gedrag: Bijvoorbeeld op je lip bijten, aan je nagels pulken, of met je been wiebelen.  
  • Je hebt steeds minder plezier in activiteiten waar je voorheen gelukkig van werd. 
  • Gewichtsverandering. Je hebt meer zin in zout, zoet en vet eten, en komt aan. Of je eet juist een stuk minder, en valt af.

Waar komt stress vandaan? En hoe ontstaat een burn-out?

Deze video van het CSR Centrum legt het helder uit.

Ik wil graag tips om een burn-out te voorkomen. Hoe verminder ik stress?

Dé tip voor minder stress: Pauzeer regelmatig. Hard werken? Prima! Maar combineer dat elk uur met ontspanning: Even je ogen dicht, met aandacht voor je ademhaling. Elke dag: Beweeg / ga even liggen, en doe ’s avonds geen mentaal belastende activiteiten. Elke week: Doe iets leuks. Een avond uit of juist op de bank, in bad, of een boswandeling. En: Plan je dagen niet vol. Maak keuzes.

Hoe werkt stresscoaching bij Coaching Rotterdam?

Stress verlagen doen we op meerdere niveaus. We werken primair aan het bio-fysiologische herstel van je lichaam. Je stresssysteem moet soms opnieuw ingesteld worden. Zonder medicijnen, maar met het recept van regelmatig pauze, lichaamsbeweging en prikkels verminderen. Je leert stress verminderen op een manier die bij jou past. Daarna kijken we naar dieperliggende oorzaken en je achtergrond. We onderzoeken situaties waarin je stress ervaart of ervaarde, en ontdekken patronen. Hierdoor weten we waar we aan moeten werken. Bijvoorbeeld aan assertiviteit, grenzen stellen en zelfmanagement. Je oefent met nieuwe gewoontes en gedrag. Samen reflecteren we daarop.

Ik zit muurvast in verantwoordelijkheden. Werkt een anti stress coach ook voor mij?

Soms heb je het gevoel dat je geen keuze hebt. Maar ook dan kun je stressklachten verminderen. Welke overtuiging zorgt ervoor dat je niet delegeert? Herken je hulpbronnen in je omgeving voldoende? Ben je assertief genoeg? Moet je echt de perfecte high performer, mantelzorger of ouder zijn? Je onderzoekt waar ruimte voor jou is, en neemt deze in.


Zo groeiden anderen...

"Van de eerste tot de laatste minuut scherp"

Ondersteuning zoeken als je loopbaan of ontwikkeling vastloopt is best een stap, zeker voor een binair persoon als ik. Marco creƫert in kort tijdsbestek een veilige omgeving. Een prettige steun in de rug vond ik de verschillende modellen voor eigen gedrag en groepsgedrag. Ik vond het fijn dat Marco ruimte laat om dingen uit te puzzelen en voor bespiegeling. Hij is van de eerste tot de laatste minuut scherp op verbale en non-verbale communicatie, en benoemt dat dan ook.

11 augustus 2016,
Ruud Koreman

"Een opluchting"

De intake vond ik plezierig. Ik ervoer dit prettiger dan met mijn psycholoog. Het was best heftig hoe je mij met de realiteit confronteerde en tegelijkertijd ook een opluchting om die bevestiging te krijgen over de gebeurtenissen uit mijn verleden. Na het gesprek moest ik het thuis allemaal verwerken en laten bezinken. Ik ben blij dat ik deze stap heb gezet en kijk uit naar de volgende sessie.

15 januari 2020,
Dina R., Rotterdam

"Een prettige rustige coach"

Op zoek naar een coach die mij wat steviger in mijn schoenen leert staan, die zocht ik. Hoe vind je die? Ik tikte het woord subassertief in op Google, nou de keuze was reuze maar zo ben ik bij Marco terecht gekomen.

Marco is een prettige rustige coach, die tussen de zinnen door kan luisteren en lezen om vervolgens je op een prettige manier met jezelf laten confronteren. Natuurlijk is het spannend om een coachtraject in te gaan, je kan het niet doen, dan blijf je doen wat je doet. Ja, en groeien doe je zelf!

Marco heeft me gevraagd: Wie wil je zijn? Mijn antwoord was: mezelf met de zachte kant naar buiten toe. Dit levert mooie dingen op, ik sta meer stil bij geluksmomenten, geniet meer, voel me vrijer. Ik heb geen spijt dat ik dit traject in gegaan ben.

17 oktober 2015,
Anne Ran

Bekijk meer recensies

Vrijblijvende afspraak maken 

Stresscoaching levert je zoveel op: meer rust in je lijf, weer kunnen genieten van kleine dingen, meer zelfvertrouwen, en betere relaties met collega’s en dierbaren. We starten met het invullen van de CSR-vragenlijst. Nieuwsgierig?

Ja, ik wil kennismaken

Bekijk eerst mijn uurtarieven.

Deel deze pagina: