Waarom stress verminderen niet vanzelf gaat

Veel professionals, leidinggevenden en ondernemers die stress ervaren, blijven steken in een van de volgende 3 situaties:

A) Je staat er niet bij stil dat je chronische stress hebt, ook al voelt het al heel lang alsof je geleefd wordt, en heb je al langer last van vage lichamelijke klachten. Je negeert het.
B) Je voelt het wel, maar wat kun je doen om stress te verminderen? Je weet het niet.
C) Je weet wat je zou moeten veranderen, onderneemt meerdere pogingen, maar het lukt je niet om gezonde gewoontes blijvend te integreren in je drukke leven.

Wetenschappelijk onderbouwde methode

In al deze gevallen kan ik je als anti stress coach (en ervaringsdeskundige) wél verder brengen. In een aantal sessies leer je wat stress doet met je brein, hoe lichaam en geest op elkaar inwerken, en hoe jij dit kunt beïnvloeden.

Mijn nuchtere aanpak om stress te verminderen, is gestoeld op wetenschappelijke inzichten, actuele bijscholing in de erkende methodiek van het CSR-centrum (ik ben CSR-gecertificeerd stresscoach), en jarenlange ervaring met professionals die stress ervaren in hun werk en privé.

Kort en effectief traject

De meeste mensen die last hebben van lichte klachten, hebben in 2 à 3 gesprekken voldoende succes geboekt om stress te verminderen: Ze kunnen weer zelfverzekerd hun werk doen, hebben een betere relatie met collega’s, en ervaren meer ontspanning op het werk en privé.

Zijn je klachten ernstiger? Begin met een kennismakingsafspraak om te kijken hoe je fysieke gestel ervoor staat, zodat we passende maatregelen kunnen nemen om stress te verminderen. Pak je ernstige klachten nu aan en voorkom dat je in een burn-out terechtkomt.

Vrijblijvende afspraak maken

Merk je dat stress verminderen je niet zelf lukt, of heb je er simpelweg de rust niet voor? In een kort en effectief traject kom je tot meer ontspanning, voldoening en resultaat. Past dit bij je?

Vrijblijvende afspraak maken

Bekijk eerst mijn uurtarieven.

Veelgestelde vragen over stress verminderen

Wat zijn de symptomen van stress? Waar komt stress vandaan?

Dit zijn de meest voorkomende signalen van (chronische) stress:  

  • Je slaapt slechter: je hebt moeite met inslapen, wordt juist eerder wakker, of slaapt minder diep. 
  • Je bent vermoeid. 
  • Je bent op je werk sneller geïrriteerd, en hebt thuis minder geduld met je partner of kinderen. Je krijgt hier opmerkingen over, of merkt het zelf. 
  • Je hebt vaak last van hoofdpijn, of pijn in je nek/schouders. 
  • Je bent vaker ziek of niet lekker. 
  • Je cognitieve vermogens nemen af: helder denken, hoofdzaken en bijzaken onderscheiden, je vermogen om keuzes te maken: het lukt je minder goed. 
  • Je vertoont onrustig gedrag: bijvoorbeeld op je lip bijten, aan je nagels pulken, of met je been wiebelen.  
  • Je hebt steeds minder plezier in activiteiten waar je voorheen gelukkig van werd. 
  • Gewichtsverandering. Je hebt meer zin in zout, zoet en vet eten, en komt aan. Of je eet juist een stuk minder, en valt af.

Waar komt stress vandaan? En hoe ontstaat een burn-out?

Deze video van het CSR Centrum legt het helder uit.

Ik wil graag tips om een burn-out te voorkomen. Hoe verminder ik stress?

Dé tip voor minder stress: Pauzeer regelmatig. Hard werken? Prima! Maar combineer dat elk uur met ontspanning: even je ogen dicht, met aandacht voor je ademhaling. Elke dag: beweeg / ga even liggen, en doe ’s avonds geen mentaal belastende activiteiten. Elke week: doe iets leuks. Een avond uit of juist op de bank, in bad, of een boswandeling. En: plan je dagen niet vol. Maak keuzes.

Hoe werkt stresscoaching bij Coaching Rotterdam?

Stress verlagen doen we op meerdere niveaus. We werken primair aan het bio-fysiologische herstel van je lichaam. Je stresssystem moet soms opnieuw ingesteld worden. Zonder medicijnen, maar met het recept van regelmatig pauze, lichaamsbeweging en prikkels verminderen. Je leert stress verminderen op een manier die bij jou past. Daarna kijken we naar dieperliggende oorzaken en je achtergrond. We onderzoeken situaties waarin je stress ervaart of ervaarde, en ontdekken patronen. Hierdoor weten we waar we aan moeten werken. Bijvoorbeeld aan assertiviteit, grenzen stellen en zelfmanagement. Je oefent met nieuwe gewoontes en gedrag. Samen reflecteren we daarop.

Ik zit muurvast in verantwoordelijkheden. Werkt een anti stress coach ook voor mij?

Soms heb je het gevoel dat je geen keuze hebt. Maar ook dan kun je stressklachten verminderen. Welke overtuiging zorgt ervoor dat je niet delegeert? Herken je hulpbronnen in je omgeving voldoende? Ben je assertief genoeg? Moet je echt de perfecte high performer, mantelzorger, of ouder zijn? Je onderzoekt waar ruimte voor jou is, en neemt deze in.


Zo groeiden anderen...

"Meteen de diepte in"

Tijdens de intake hebben Marco en ik al ontzettend veel besproken en gingen we m.b.t. mijn leerdoelen meteen de diepte in. Direct na het eerste gesprek werd ik gestimuleerd actief/bewust bezig te zijn met wat ik graag aan mezelf wilde verbeteren en wilde leren.

24 september 2019,
May

"Warm, direct en humorvol"

Nog steeds heb ik veel profijt van het traject dat ik heb gedaan met Marco. Door vragen te stellen en verschillende oefeningen te doen, laat hij je naar jezelf kijken. Soms best confronterend, maar door zijn warme, directe en humorvolle manier van coachen creƫert hij een veilige omgeving om dat te doen. Echt heel waardevol, ik heb ontzettend veel geleerd, daar pluk ik nu nog de vruchten van!

21 oktober 2013,
Cora uit Rotterdam

"Goed luisteraar, een scherpe analist"

Marco is een goed luisteraar, een scherpe analist en prettig in de omgang. In korte tijd heeft hij mij goed op weg geholpen en gestimuleerd mijn eigen weg te kiezen.

8 september 2014,
Jaap Witte

Bekijk meer recensies

Vrijblijvende afspraak maken 

Stresscoaching levert je zoveel op: meer rust in je lijf, weer kunnen genieten van kleine dingen, meer zelfvertrouwen, en betere relaties met collega’s en dierbaren. We starten met het invullen van de CSR-vragenlijst. Nieuwsgierig?

Ja, ik wil kennismaken

Bekijk eerst mijn uurtarieven.

Deel deze pagina: